تغییرات در تعداد نمایندگان: آیا حق شهروندان شهر یزد باز هم نادیده گرفته می شود ؟!

یزدفردا "مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا "اخبار ضد و نقیضی از تعداد نمایندگان استان یزد شنیده می شود و چون فقط هر ده سال یکبارفرصت افزایش تعداد نمایندگان حوزه های انتخاباتی مقدور است لذا مسئولان ارشد استان باید به جد پیگیر این مهم باشند . تا کنون علی رغم اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان یزد در منطقه مرکزی یزد و صدوق ساکن هستند اما متاسفانه تنها یک نماینده برای مرکز استان در نظر گرفته شده بود و این اواخر امیدواری بود تا اهالی شهر یزد به حقشان که افزایش تعداد نماینده و پیگیری مداوم و نظارت بیشتر از طرف نمایندگانشان بود برسند . بدون هیچگونه اظهار نظری مطلب ذیل را درج می نمایم والبته به عنوان یک نظر که امید واریم مسئولین امر به صورت شفاف اعلام نظر نمایند و صاحب نظران نیز نظرات خود را انعکاس داده و یزدفردا نیز در راستای وظیفه رسانه ای خود منعکس خواهد نمود    . به هر حال باید نشست و منتظر بود که مدیران استان چه تصمیمی  برای یزد و شهرستانها خواهند گرفت :

 سید حسین جعفری تفتی در وبلاگش نوشت : دیروز حاج آقا یحیی زاده در نماز جمعه مسئله حوزه انتخابه تفت را مطرح کردند و گفتند که این مسئله را قبلا پیگیری کرده اند 



دیروز حاج آقا یحیی زاده در نماز جمعه مسئله حوزه انتخابه تفت را مطرح کردند و گفتند که این مسئله را قبلا پیگیری کرده اند اما به نتیجه ای نرسیده اند و اخیرا شنیده اند که طرحی در حال تصویب است و دقیقه ۹۰ را می گذراند که به موجب آن باز هم تفت و میبد در یک حوزه هستند.

در طرح جدید که از قرار معلوم توسط استانداری مطرح شده حوزه ها به شکل ذیل چینش شده اند:

۱- یزد، بافق، بهاباد

۲- اردکان، طبس

۳- تفت، صدوق، میبد

۴- مهریز، ابرکوه، خاتم

این طرح مزایا و معایبی دارد که مسلما بعضی می پسندند و بعضی نمی پسندند.

۱- یزد که مشکلی ندارد و هر شهرستانی با یزد باشد مسلما نماینده اش از آن شهر نخواهد بود. مگر این که اتفاق عجیبی بیفتد. به نظر می آید بافق و بهاباد از این نظر سودی نمی کنند اما اگر برنامه استان کمک به این شهرستان است حتما برد می کند.

۲- طبس که نیم نماینده داشته و باز هم فرقی نمی کند، اما اردکان که در دوران گذشته شهر رئیس جمهور بوده خیلی ناعادلانه دارای یک نماینده بود که الان آن هم نیم نماینده دارد. خوب این شد عادلانه. اما باز هم مسائلی مطرح است...

۳- بهانه تفت و میبد برای هم حوزه نبودن فاصله بین دو شهرستان بود و ظاهرا این مشکل را مسئولین با وصل کردن به هم حل کرده اند، یعنی صدوق را به این حوزه اضافه نمودند.

۴- برای این سه شهرستان این جوری بهتر است.

چند تا شایعه شنیده شده که فقط برای بررسی می نویسم و قصد اشاعه آن را ندارم:

۱- شنیده شده طی برنامه ای دراز مدت اردکانی ها قصد دارند با وصل کردن طبس به خود استان اردکان را تشکیل دهند.

۲- شنیده شده میبدی ها هم با مقابله به مثل می خواهند صدوق، نصرآباد و ... را به خود گیرند تا شهرستان بزرگتری بشوند با یک نماینده اما یزد را استان خود می دانند.

با توجه به شایعات بالا و اختلافات ظاهری این دو شهرستان هم خون و هم خاک و هم آب به نظر می رسد اگر چنین باشد نصف استان در حال قربانی شدن است.

بنده هیچ وقت به این شایعات دامن نزده ام و حتی قبول نداشته ام و الآن هم ندارم چون برایم ثابت نشده، اما چون برنامه حوزه انتخابیه طبق شنیده های قبلی که مبنی بر همین شایعات بود پیش رفته است گفتم اینجا بنویسم شاید دوستان تفتی نظرات خاصی داشته باشند.

فارغ از هر برنامه ای که شاید اردکان و میبد دنبال آن باشند، مسئله فعلی مسئله تفت و میبد است که شخص آقای یحیی زاده نیز تاکیید بر اعلام نظر مردم شهرستان تفت داشتند و این که مردم تفت با تهیه طومار و نامه و هر چیز دیگر مراتب را به مسئولین استان اعلام کرده و به اشان هم بدهند تا پیگیری نمایند.

پس از مردم شهرستان خواهش می کنم با چشم باز و آینده نگری نظراتشان را چه اینجا و چه در جاهای دیگر اعلام کنند و آنها که دستشان جایی می رسد پیگیر این مسئله باشند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا